Ποδήλατο τον χειμώνα. Τι χρειάζεται να κάνουμε.

Η μέρα, η θερμοκρασία και καλοκαιρινές δραστηριότητες να ελαττώνονται… Μία από αυτές όμως μπορούμε να τις συνεχίζουμε με διαφορετική δραστηριότητα. Το ποδήλατο αντί για να μπει στην αποθήκη μέχρι την άνοιξη, μπορεί κάλλιστα να συνεχίσει να αποτελεί μέρος των δραστηριοτήτων. Δεν χρειάζεται κάποια εξαιρετική αλλαγή, παρά μόνο μία μικρή οργάνωση στο ποδήλατο, στην οδηγική συμπεριφορά και στην γκαρνταρόμπα…

 

Ποδήλατο

Φώτα: Για να βλέπουμε και να μας βλέπουν. Tα μικρά φώτα, γνωστά και ως «ψείρες», δεν είναι λειτουργικά για καμία από τις δύο περιπτώσεις. Χρειάζεται ΦΩΤΑ εμπρός και πίσω.
Δυνατά με φορτισμένες μπαταρίες και πάντα επάνω στο ποδήλατο.
Εκτός του ότι τον χειμώνα νυχτώνει νωρίς, οι καιρικές συνθήκες μπορούν ν’ αλλάξουν ξαφνικά. Ακόμη και σε μία πρόσκαιρη ομίχλη, δεν θα ήθελε κανένας ποδηλάτης να βρεθεί πιο αόρατος απ’ όσο είναι ούτως ή άλλως.

Επίσης προσοχή θα πρέπει να υπάρξει στο πως είναι τοποθετημένα. Αυτό πρέπει να συμβαίνει ασχέτως καιρού. Το μπροστά πρέπει να εστιάζει μετά τα 5 μέτρα και όχι μπροστά στην ρόδα. Αν φέγγει μπροστά στη ρόδα δεν θα υπάρξει χρόνος αντίδρασης σε φρεναρίσματα. Αν «βλέπει» ευθεία, δεν θα βλέπουμε το δρόμο και θα ενοχλούμε τους απέναντι. Επίσης ΠΟΤΕ δεν θα πρέπει να είναι στην σκάλα του «αναβοσβήματος». Είναι απίστευτα κουραστικό για τους απέναντι, και τους μπροστινούς σας.

Το πίσω φως πρέπει να «κοιτάει» ευθεία και να μην εμποδίζεται από διάφορα αντικείμενα (τσαντάκια, σχάρες κ.α.) Σκοπός του δεν είναι το να είναι αναμμένο αλλά το να μπορούν να μας δούνε οι επερχόμενοι οδηγοί από μακριά και όχι από 30 εκατοστά.

Ανακλαστικά: Για να φαίνεστε περισσότερο χρησιμοποιήστε πλαστικά ανακλαστικά στους τροχούς ή τα λάστιχα σας να έχουν ανακλαστική ρίγα στα πλάγια, Μπρος – Πίσω φυσικά.

Φτερά: Άσχετα αν δεν ποδηλατούμε όταν βρέχει, συνήθως θα συναντούμε το δρόμο μας υγρό με αρκετές «λίμνες». Γιατί να λερώσουμε τα ρούχα μας; Τα φτερά που καλύπτουν το τον τροχό είναι προσφέρουν σχεδόν απόλυτη προστασία από το να λερωθούμε. Τα υπόλοιπα (πτυσσόμενα, μικρά κ.α. ) ουσιαστικά δεν έχουν να προσφέρουν κάποια σοβαρή προστασία. Πιτσιλιές θα μας έρχονται από τα πλάγια

Ελαστικά: Αν τα λάστιχα είναι λεπτά, χωρίς αυλάκια ή είναι φθαρμένα, θα σας δυσκολέψουν ή και θα σας θέσουν σε κινδύνους, όποτε φρόνιμο θα είναι να αλλαχτούν. Υπάρχουν λάστιχα όπου είναι φιλικά στην χρήση σε υγρό έδαφος, όπου ελαττώνουν την πιθανότητα να γλιστρήσουμε. Επίσης έχουν σταθερότητα και μείωση της απόστασης σταματήματος κατά το φρενάρισμα.

Καθαρισμός συστήματος μετάδοσης (αλυσίδα, δίσκους μπρος-πίσω κ.α.): Χρειάζεται συχνότερα από τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου. Αν γίνεται έπειτα από κάθε χρήση δεν θεωρείται υπερβολή. Το νερό έχει την τάση να αποβάλλει τα λιπαντικά που υπάρχουν στην αλυσίδα του ποδηλάτου με αποτέλεσμα να φθείρεται συχνότερα. Αν υπολογιστούν και οι βρωμιές που μαζεύει η αλυσίδα και οι δίσκοι κατά την διάρκεια της διαδρομής, ο χρόνος «ζωής» των μειώνεται κατά πολύ.
Τι χρειάζεται για τον καθαρισμό: Με πανί και καθαρό πετρέλαιο ή σαπούνι για πιάτα μπορεί να γίνει ο καθαρισμός (όπου μετά χρειάζεται πολύ καλό σκούπισμα), αλλά προτιμητέο είναι να χρησιμοποιηθεί ένα degreaser όπου διώχνει ευκολότερα και γρηγορότερα νερά & βρωμιές.
Έπειτα ένα πέρασμα την αλυσίδα με λιπαντικό όπου να έχει μεγαλύτερες αντοχές στο νερό. Ευπρόσδεκτο είναι αν έχει και ένδειξη για χαμηλές θερμοκρασίες. Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα, χρησιμοποιήστε το λιπαντικό που έχετε ήδη.

Καθαρισμός φρένων: Τα φρένα (V-Βrake ή δισκόφρενα) έχουν την τάση να μαζεύουν βρωμιά και να μειώνουν την αποτελεσματικότητα του φρεναρίσματος. Μπορούν να καθαριστούν αν τριφτούν με γυαλόχαρτο για να φύγουν όποια υλικά υπάρχουν εκτός της γόμας και έπειτα με ένα πανί ποτισμένο με οινόπνευμα για να φύγουν και όποια «γρέζια» έχουν μείνει πάνω στην γόμα.
Στο εμπόριο υπάρχουν γόμες (τακάκια) όπου έχουν καλύτερη απόδοση σε υγρές καταστάσεις από τα συνηθισμένα. Τα συναντάμε σε V-Βrake μοντέλα φρένων και έχουν δύο ή τρία χρώματα στην γόμα.

 

Οδηγική Συμπεριφορά

Χρειάζεται περισσότερη προσοχή στο δρόμο και καλύτερο υπολογισμό το πως οδηγούμε. Από το πόσο γρήγορα θα πηγαίνουμε, μέχρι πόση απόσταση θα έχουμε από τον μπροστινό ποδηλάτη, απόσταση από τα αυτοκίνητα (παρκαρισμένα και μη), απόσταση που θα χρειαστούμε για να φρενάρουμε. Πηγαίνετε σχετικά αργά, κοιτάζετε μπροστά, δεν κάνετε απότομες κινήσεις και δεν αφαιρείστε ΠΟΤΕ.

Χρειάζεται μεγάλη προσοχή στα σκουπίδια και τα φύλλα. Μεγαλύτερη αν ο δρόμος είναι γεμάτος νερά. Υπάρχει περίπτωση να υπάρχουν λακκούβες γεμάτες νερά. Ακόμη μεγαλύτερη αν ο δρόμος μόνο γλιστράει….
Πρέπει επίσης ν’ αποφεύγετε να οδηγείτε ή να περνάτε από τις διαγραμμίσεις των δρόμων και, αν υπάρχουν, τις γραμμές των τρένων

 

Γκαρνταρόμπα

Κανόνας πρώτος: ΜΕΙΝΕΤΕ ΟΡΑΤΟΙ!!!
Φορέστε κάτι για να φαίνεστε όπου να περιέχει ανακλαστικά. Αν είναι φωσφορούχο ακόμη καλύτερα. Από ένα απλό γιλέκο μέχρι και τζάκετ.

Κανόνας δεύτερος: ΟΧΙ ΒΑΜΒΑΚΕΡΑ!
Πρέπει να κρατηθείτε στεγνοί μέσα και έξω. Από υγρασία μέχρι ιδρώτα. Το βαμβακερό ρούχο έχει την τάση να κρατάει τον ιδρώτα στο ύφασμα με αποτέλεσμα στην πρώτη στάση που θα κάνετε να κρυώσετε αμέσως.

Κανόνες επόμενοι: Πρώτα πρέπει να παραμείνουν ζεστά τα άκρα: Κεφάλι, χέρια, πόδια και έπειτα στήθος, κοιλιά και βουβωνική χώρα.
Στο ντύσιμο δε χρειάζονται υπερβολές. Κάντε «Ντύσιμο Κρεμμύδι» και όχι σαν αυτό.
Η μέθοδος αυτή δεν αναφέρεται στην λαϊκή ρήση αλλά στο ότι πρέπει να ντυθείτε σε επίπεδά.

  • Η βάση για το σώμα να αποτελείται από ισοθερμικό εσώρουχο, όπου θα αποβάλλει την υγρασία θα κρατάει το σώμα ζεστό.
  • Από επάνω, στο μεσαίο επίπεδο μία fleece μπλούζα.
  • Το τελευταίο και εξωτερικό επίπεδο να είναι αντιανεμικό (soft-shell) ή αδιάβροχο τζάκετ. Ζεστοί σε Σώμα : Διαπνεόμενο μπουφάν.
  • Πόδια : Μακρύ ισοθερμικό κολάν.
  • Λαιμός : Μπαφ (ελληνιστί «Κασκόλ λαιμού»).
  • Κεφάλι : Σκουφί fleece.
  • Άκρα (Δάκτυλα):
    • Αντιανεμικά / αδιάβροχα γάντια στα χέρια.
    • Στα πόδια, αν ο καιρός είναι πάρα πολύ ψυχρός δύο ζευγάρια κάλτσες – από μέσα συνθετικό ή μετάξι και έξω μάλλινες αρκεί να χωράει το πόδι στο παπούτσι χωρίς να ζορίζεται. Σε πιο ήπιες καταστάσεις ένα ζευγάρι μάλλινες ή ισοθερμικές κάλτσες είναι αρκετές.

Οι βαμβακερές κάλτσες είναι η χειρότερη επιλογή. Κρατάνε όλα τα υγρά (ιδρώτας, βροχή κ.α.) και έτσι το πόδι κρυώνει. Γκέτες. Καλύμματα παπουτσιών.
Εννοείται πως το ντύσιμο είναι ανάλογο της εξωτερικής θερμοκρασίας και τις ανοχές του κάθε οργανισμού.